Pages

Subscribe:

Sunday, 10 August 2014

DARI SAIZ XXXL KE SAIZ L DENGAN MUDAH: Cara Kuruskan Badan Gaya Kevin Zahri

Siapa tak kenal dengan Kevin Zahri kan? Lagi-lagi orang yang bersemangat nak kurus, mesti kenal punyalah! Google tips nak kurus, mesti ada pasal Kevin Zahri.








Secara ringkasnya, Kevin Zahri adalah seorang pakar kesihatan, kecergasan dan pemakanan. Dah ada pengalaman 10 tahun dalam bidang ni, selalu keluar dalam program TV, majalah dan sebagainya. Kevin juga merupakan pengasas program JOM KURUS 1 MALAYSIA (JK1M). Kevin selalu menekankan, kalau nak kurus mesti buat overall body workout, means bukan tertumpu pada bahagian tertentu (spot reduction) jer. Dan bab makan pulak, dia selalu sarankan, makan secara seimbang. Dia tak suruh pun jangan makan nasi, boleh makan nasi hari-hari tapi kuantiti segenggam jer. Ada masanya boleh ada "cheat day" pada hujung minggu.



Kesilapan/ Salah Faham Mengenai Cara Yang Betul Untuk Mengempiskan Perut, Mengecilkan Peha, Lengan atau Punggung

Kebiasaanya kita selalu diajar cara seperti "cruches" atau "abs excercise" untuk mengempiskan atau mengecilkan bahagian tertentu. Kita sepatutnya terlebih dahulu membakar lemak( yang telah menyelaputi bahagian tertentu) dengan melakukan senaman kardio seperti berlari untuk membakar lemak keseleruhan. Selain tu kita mesti pastikan, kalori yang masuk dalam badan (makan) mesti kurang daripadan kalori yang akan dibakar (senaman kardio atau aktiviti seharian). 


Hmmm, patut la dulu pernah buat latihan crunches semata tapi takde hasil! Salah konsep rupanya. Hehe. So lepas ni jom la kita rajin bersenam turunkan berat badan dahulu, lepas tu baru la spot reduce fat dengan excercise spot macam abs excercise dan crunches ni.



Panduan Mengempiskan Perut dan Peha oleh Kevin



Memandangan kita masih dalam Syawal, di sini saya nak kongsikan 
5 TIPS ELAK GEMUK DI HARI RAYA seperti yang ada di website beliau. 
(Kredit: http://kevinzahri.com/blog/health-fitness/5-tip-elak-gemuk-di-hari-raya)



5 TIPS ELAK GEMUK DI HARI RAYA


!) 2:5 Rule. Ini cara saya beraya sebulan. Dalam seminggu, saya amalkan 5 hari makan agak sihat dan 2 hari kurang sihat. Kenapa 5:2? Kerana kebanyakan rumah terbuka yang kira rosak diet, adalah pada Sabtu dan Ahad sahaja. Jadi Isnin hingga Jumaat saya amalkan pemakanan yang lebih baik untuk seimbangkan pilihan kurang baik dan tinggi kalori pada hujung minggu.

2) 20 Minit. Ingat bahawa ia akan ambil masa lebih kurang 20 minit untuk beraya kenyang. Jadi mulakan setiap rumah terbuka dengan hihdangan yang agak seimbang dan cuba makan perlahan.  Hidangan “seimbang” tu  camane? Cari sumber karbohidrat segenggam (nasi, ketupat etc), sumber protein yang baik (ayam masak merah, daging rendang) dan sayur. Lepas tu baru makan manisan “sedikit”.

3) Setiap Rumah Terbuka = Satu Meal. Ramai yang sering mengadu “Aduh, rumah terbuka sepanjang hari! Memang tak boleh elak makan berlebihan”. Betul tapi hari biasa pun makan dalam 5-7x. Jadi jadikan setiap rumah terbuka itu sebagai satu hidangan dengan gap mungkin 2-3 jam diantara setiap rumah terbuka.

4) Fokus pada kalori makanan. Kestimewaan hari raya adalah lauk bukan air. Jadi kalau anda nak kurangkan pengambilan kalori berlebihan, makan lah tapi elak kalori daripada air … kalau boleh.

5) Jangan tak beraya pulak! Itu penting. Tidak salah kita menikmati segala lauk yang lazat di hari raya setelah berpuasa sebulan. Life is about balance.



Jadi, adakah susah nak ikut nasihat pakar ni? Setiap nasihat dan saranan beliau adalah melalui pengalaman. Korang cuma perlu sekeping hati yang kental dan tabah untuk kekal semangat dalam usaha nak kurus dan mengekalkan berat ideal tu. Selamat berjaya.




Perbezaan  gemuk air atau lemak




Oh ya! Kalau korang perlukan panduan mengenai tips kurus atau permasalahan diet sila rujuk artikel berikut berserta cadangan Set Kurus Shaklee:

SIAPA NAK KURUS WAJIB BACA!!!









BERMINAT DENGAN SET KURUS SHAKLEE?
018.377.0904


SEMOGA BERJAYA KURUS....JOMMMMMMM!!!