Pages

Subscribe:

Tuesday, 10 June 2014

RAHSIA AJAR ANAK MAKAN SAYUR: Resepi Mashed Garlic Cauliflower

Pernah alami anak mencebik tak nak makan sayur?



Agak2 bengang tak kalau byk songeh tak nak makan? Hehe





Budak2 selalunya ada masalah suka memilih makanan. Lagi pening kalau yg dia nak tu makanan tak berkhasiat. Fast food or processed food kan sgt2 tak bagus especially utk bdk2 yg tgh membesar. Sepatutnya diorg mkn makanan fresh supaya dpt zat yg mencukupi.



Dulu masa aku form 3 camtu aku terserempak dgn mak kwn aku dgn adik beli megi, dia masa tu kecik la dlm 3 4 tahun kot. Mak dia ngadu la kata bdk tu tak nak mkn nasi atau apa2 jer kecuali megi. Kalau tak dia tak kan makan. Tergamam aku time tu. Yer la aku lak dididik jgn mkn megi, pantang kalau nampak mmg tadah telinga la jwbnya haha. Dulu kalau teringin aku n Along aku beli senyap2 sorok dlm bilik. Sampai tahap makan dlm bilik. In fact sampai skrg aku simpan stok dlm almari bilik. Ada skali tu Mama masuk bilik nak carikan baju Rania, skali dia terjumpa la megi yg aku sorok tu. Mmg kena sedas dua jgkla...Terus terang aku tak gila mkn megi pun cuma bila terdesak takde makanan baru aku telan. Adik2, sila jgn ikut yer. Jauhkan diri anda dari megi durjana. Aku penah jumpa kes jiran kwn aku mati ginjal rosak sebab suka sgt bantai megi.



Ada kisah pengajaran yer adik2 disitu. Yang baik pun pernah jumpa, masa gi check up Rania dulu sambil tunggu turn tu aku ralit tgk anak kakak ni umur 5 thn cmtu layan makan jambu batu. Selalu yg aku nampak bagi anak jajan. Beria ok budak tu makan jambu. Aku tanya la akak tu dia mmg suka makan buah ke, akak tu kata dia mmg ajar ajar dia makan buah dan sayur dari kecik lagi so mmg takde masalah la skrg ni. Hmmm very inspiring. InsyaAllah aku nak cuba didik Rania dgn makanan yg elok2.



kan seronok mcm ni, bagi sayur sebemban pun dia nak makan ^_^


Ok sebenarnya resepi kali ni aku try buat hari tu sebab En Razli sakit tekak itu hari, luka2 tekak dia. Sampai tahap x boleh telan. Tersiksa dia nak makan sian pulak aku tgk. Hari2 aku buatkan bubur lambuk ayam tanpa santan. Sian lak asyik mkn tu. Tu yg try buat mashed garlic cauliflower. Korang jgn takut anak tak nak makan, rasa dia mcm mkn mashed potato cuma texture dia quiet basah. Langsung yak rasa sayur. So mmg sedap ahhh, korang ckp la ni mcm mashed potato kfc sure laju jer bdk2 tu telan. Haha! Tu namanya mengakal anak.



Bahan2:

1 head cauliflower
1 ulas garlic@garlic powder
2 sudu Parmesan cheese
Black pepper
Salt to taste


Kekdah Buat:

1. Stim cauliflower yg dah potong kecik dlm 20minit.
2. Tos kan pastu masuk dlm blender semua bahan then blend sampai lumat.
3. Hidang dan hiaskan dgn parsley flakes. 



Senang kannnnnn haaa cepat try buat dijamin anak yg tak suka mkn sayur terus boleh mkn sayur. Korang blh ganti dgn Brokoli jgk tau. Selamat mencuba!!









ANAK TIADA SELERA MAKAN? ANAK MEMILIH MAKAN?  ANAK MUDAH DEMAM? TAK FOKUS BELAJAR?






DAPATKAN SET ANAK BIJAK DAN SIHAT SEKARANG!!!!



HUBUNGI PN FAIZURA


018.377.0904


SILA KLIK PAUTAN DIBAWAH UNTUK PEMBELIAN ONLINE

ONLINE ORDER NOW!!!




OMEGA GUARD 

Omega Guard Shaklee Minyak Ikan Terbaik Di Dunia

Omega Guard dihasilkan melalui suatu proses penyulingan molekul yang memekatkan asid lemak omega-3 yang bermanfaat dan semulajadi sementara menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti merkuri dan plumbum yang terdapat di dalam kebanyakan jenis ikan.

-Mengandungi minyak ikan
-Satu hidangan OmegaGuard menyediakan 1000mg asid lemak omega 3 termasuk DHA dan EPA.
-DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang perlu diperolehi melalui pemakanan.
-Imuniti badan
-Meningkatkan daya tumpuan dalam pembelajaran
-Sistem peredaran darah yang teratur



 MEALSHAKE

6 fakta menarik tentang Mealshakes

1. Menyediakan 24 jenis vitamin A- Z ,mineral dan ‘Trace Mineral’.
Kekurangan ‘trace mineral’ akan memberi kesan kepada penyerapan vitamin-vitamin dan menyebabkan enzim tidak aktif. Ia juga mengandungi soya lecithin yang bertindak dengan vitamin larut lemak.
*Sesuai untuk mereka yang ‘susah’ menelan pil dan juga mereka yang ingin menjaga berat badan.

2. Membekalkan Nutrien Kepada Sel-sel
Kaya dengan protein (tidak mengandungi laktosa) yang membantu dalam membentuk kulit, kuku, rambut,organ-organ, darah, sel-sel imunisasi dan sebagainya.
*Badan lebih sihat. Malah Protien juga penting untuk penghasilan susu badan.Sangat sesuai untuk ibu-ibu yang menyusukan anak.

3. Untuk Pembesaran dan Meningkatkan Selera
Mengandungi asid folik, Biotin, kaya dengan kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel dalam proses membesar. 
Meningkatkan selera makan anak.
*Sesuai untuk tumbuhbesaran anak-anak dan juga sesuai untuk ibu-ibu yang sedang mengandung.

4. Anti-oksida
Mengandungi vitamin A, C, E, zink dan selenium yang merupakan komponen anti-oksidan untuk anti-penuaan.
*Sesuai untuk mereka yang ingin kelihatan lebih muda dan mementingkan kecantikan.

5. Pemulihan Kulit
Mengandungi lengkap vitamin B-Kompleks, iron, copper untuk membentuk sel darah merah yang sihat, sekali gus meningkatkan warna kulit.
*Sesuai untuk mereka yang inginkan kulit yang cantik dan halus mulus.

6.Detox
Kaya dengan serat yang membantu (peristalsis kolon dan perut / buang air besar) untuk menyingkirkan lemak berlebihan dan bahan buangan daripada kolon dan perut.
*Sesuai untuk kanak-kanak serta orang dewasa yang sering mengalami masalah sembelit.~ Rasa yang lazat digemari tua dan muda.Minuman lazat dengan fruktosa semulajadi,nutrien yang perlu untuk badan,tidak mengandungi pewarna tiruan dan gula tiruan.




TESTIMONI IBU2 YANG BERPUAS HATI

Testimoni1 :
=========
Slm. Nak share. anak saya umur 5 tahun. sejak masuk sekolah asyik batuk & selsema. berjangkit dengan kawan-kawanlah tu. sebelum ni duduk rumah dgn saya je. bila batuk kena gi amik neb menangis-nangis bila neb. Kita yang tengok pun menangis sama . saya try bagi balqis mealshake + omega guard. Alhamdulillah demam sehari je dah sihat. selesema cepat kering. batuk je belum elok.tapi semalam gi klinik doc kata tak payah amik neb. syukur sangat2. oh ye..baru seminggu lebih balqis ambik omega...
- cik puan Nurul

=========
Testimoni 2
=========
Anak saya 4y & 3y. Masalah tak minat makan nasi & sembelit. Mula2 amik Mealshake demam2. Then pastu start tunjukkan perubahan dr segi minat terhadap makanan. Siap request lagi nak makan apa, pagi2 klu weekends siap tanya sarapan apa pagi ni, malam bole suh mama dia gi masak..hihihi..biarpun agak stress mama dia sbb baru nk rehat dh kena suh masak, tp sgt2 bersyukur sbb benda2 ni tak pernah terjadi sblm ni. susu pun diorang dh kurang minta sebab kenyang kot. untuk si abang sembelit pun dh kurang kalau before ni siap ngadu montot sakit, skrg najis dia dah tak keras sgt.