Pages

Subscribe:

Tuesday, 17 June 2014

PENEMUAN TERBARU!!! Cara Mudah Mengajar Anak Berpuasa Tanpa Rasa Letih





Ramadhan akan kunjung tiba tak lama lagi. Ingat tak bila first time korang belajar puasa? Aku start belajar puasa masa darjah 1. Benda paling susah adalah bangun sahur, pernah skali tu masa bangun jalan ke dapur pastu terhantuk dinding sebab ngantuk gila. Time darjah 1 tinggal kat Alor Star, boleh ingat lagi setiap sudut rumah. Benda paling tak tertahan dugaan masa tengahari nak ke petang. Dah mula melepek jer, haus gila, selalunya lapar blh tahan lagi tapi haus yang fail sket. Tu yg dulu puasa yang yok. Tgk apa ada bwh tudung saji sebelum gi sekolah rendah tengahari. Pastu kat sekolah time ambik wuduk telan air, konon berkumur la tu. Haih teruk betul masa tu!




So, 

Adakah korang dah nak mula train anak utk belajar puasa? 


Bilakah umur yang sesuai utk mula berlatih berpuasa?


Persoalan umur ni bergantung pada kesediaan dan tahap kekuatan anak. Ada budak umur 4, 5 tahun boleh puasa. Tak kisah la dia dapat puasa suku hari ke, separuh hari ke. Tapi ibu bapa make sure sentiasa perhatikan anak tu, jgn sampai dia pengsan pulak. Semangat dia mungkin kuat tapi fizikal dia tak mampu. So kalau tgk letih semacam suruh la berbuka.



 Macam mana cara  nak bagi anak kekal bertenaga?

Ada caranya....





Boleh ajar anak puasa, cuma Islam tekankan solat terlebih dahulu. Jgn pulak paksa budak tu puasa penuh karang ada yg pengsan. Kalau solat dah sempurna tentu mudah dia nak puasa. Jgn pulak puasa tapi tak solat. Kan tak betul tu.




9 CARA MUDAH MENGAJAR ANAK BERPUASA


1. Terangkan kat anak kewajiban berpuasa. Jelaskan apa itu puasa, bila waktunya untuk berpuasa, apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan ketika berpuasa dan hikmah bersahur. Beritahu kebaikan berpuasa dari sudut sains so dia boleh relate. Akan tumbuh niat yang kuat dalam diri anak saat tibanya Ramadhan. 

2. Menetapkan waktu tidur anak bagi memudahkan mereka bangun sahur.

3. Ajak bersahur. Hidangkan makanan kegemaran anak dan kreatif lah dalam penyediaan makanan. Tak semestinya makanan berat tapi cukuplah boleh memberikan tenaga dan kekal hidrat.



4. Tidak meletakkan makanan mahupun minuman secara terbuka di hadapan mereka. Letak jauh daripada perhatian anak. Sorok la makanan dari tempat biasa. Hehe

5.  Cupa pantau kawan2 anak. Seeloknya jauhkan anak daripada bergaul dengan kawan-kawannya yang malas berpuasa sebaliknya galakkan  bergaul dengan kawan-kawannya yang rajin berpuasa.

6. Reward. Menjanjikan hadiah sebagai rangsangan. Di samping penghargaan dan pujian sebagai anak yang sabar, hadiah berupa peralatan pembelajaran boleh juga diberikan. Tapi jgn lupa beritahu bahawa ni hadiah duniawi jer, yg kita mahukan ganjaran pahala dan syurga dari Allah. Tlg pahamkan anak bab pahala dosa takut dia salah paham sampai ke besar nak ganjaran hadiah bila berpuasa. Masa aku kecik2 makanan masa berbuka adalah reward,  mama akan masakkan sedao2, papa akan bawak gi bazar pastu boleh pilih apa2 yang nak makan. Infact sampai skrg pun makanan masa berbuka adalah reward utk diri sendiri, itulah istimewanya Ramadhan utk org Islam, waktu berbuka adalah saat yang paling menggembirakan. Tapi berpada-pada lah yer jangan sampai berlaku pembaziran. 




7. Jangan terlalu memaksa anak jika mereka masih kecil, jika pada waktu tengah hari mereka tidak berdaya, biarkan mereka berbuka. Latih sedikit demi sedikit amalan berpuasa. Mungkin hari pertama, suku hari, hari kedua separuh hari, dan seterusnya mengikut kemampuan anak. Kalau paksa anak akan stress dan mungkin putus asa untuk berpuasa.

8. Kawal aktiviti anak. Di siang hari jangan biarkan anak terlalu aktif bermain kerana ini akan memenatkan mereka. Dah penat mula la nak makan nak minum.

9. Makanan tambahan. Dicadangkan semasa sahur anak2 minum Mealshakes utk membekalkan tenaga dan kekal kenyang. Untuk orang dewasa pula boleh minum Energized Soy Protein utk memberikan rasa kenyang dan membekalkan tenaga manakala Performance Drink untuk hidrat badan supaya kekal cergas. Lepas berbuka pun digalakkan minum Performance Drink. Skali bancuh minum settle sahur! Makan buah kurma dengan bilangan ganjil sepertikan yang disunahkan. Selalunya pertengahan sampai hujung Ramadhan takde selera nak bersahur dan tenaga makin merudum, so sangat sesuai lah sahur dengan ESP + Meal Shakle dan Performance Drink ni.



Org dewasa pun boleh jadi camni kalau tak cukup tenaga dan badan kurang air




7 FAKTA TENTANG MEAL SHAKES YANG ANDA PERLU TAHU: 
1. Nutrien yang lengkap
Memberi 24 jenis A ke Z vitamin, mineral dan zat perlu. Kekurangan mineral akan memberi kesan kepada penyerapan vitamin dan menyebabkan enzim tidak aktif. Ia juga mengandungi lesitin soya yang bekerjasama dengan vitamin larut lemak.

2. Bekalan nutrien utama untuk sel-sel tubuh  
Kaya dengan protein (tidak mengandungi laktosa) yang membantu dalam membentuk kulit, kuku, rambut, organ, darah, sel-sel vaksin yang lain-lain.

3. Membantu Tumbesaran 
Mengandungi asid folik, Biotin, kaya dengan kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel dalam proses membesar.

4. Anti-oksidan 
Mengandungi vitamin A, C, E, zink, selenium yang merupakan komponen anti-oksida bertindak melawan jangkitan & anti-penuaan.
5. Mengembalikan Seri  Wajah  

Mengandungi vitamin B-Kompleks, zat besi, & copper yg cukup utk mbentuk sel-sel darah merah yang sihat, sekali gus memberi komplikasi wajah/kulit yg cantik.
6. Detoksifikasi 
Kaya dengan serat larut yang membantu (peristalsis kolon dan perut / usus pergerakan) untuk mengeluarkan lemak berlebihan dan bahan buangan daripada kolon dan perut.

7. Rasa sungguh lazat sesuai utk semua golongan
Minuman lazat dengan fruktosa semulajadi; penambahan segera nutrien yang perlu untuk badan, tidak mengandungi pewarna tiruan dan gula tiruan.



5 FAKTA ESP YANG MEMBUATKAN ANDA MESTI MEMILIKINYA!

1. ESP membantu memberi tenaga berpanjangan, badan lebih sihat dan cergas.

2. ESP berasal dari 30 kg kacang soya dan ia adalah booster tenaga segera yang boleh bertahan selama berjam-jam.

3. Energizing Soy Protein Shaklee mengandungi 22 jenis asid amino dan ia adalah satu-satunya produk di pasaran yang menyediakan 9 asid amino penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan manusia. Ia adalah sesuai untuk semua peringkat umur – tua atu muda.

4. Indeks glisemiknya rendah, 39. Maka, ia mampu membekalkan tenaga secara berpanjangan dan boleh di ambil oleh pesakit kencing manis.

5. Protein kacang soya adalah dua kali lebih dari daging, 4 kali lebih dari telur, 12 kali lebih dari susu. Ia juga rendah lemak, rendah kolesterol dan mudah diserap oleh badan manusia.

6. Sangat baik utk pesakit gastrik.




FAKTA PERFORMANCE DRINK ----> MINUMAN ISOTONIK TANPA KARBONAT


1. Ia adalah minuman ahli sukan yang mengandungi imbangan elektrolit yang sempurna untuk membantu mencegah dehydration, seperti fungsi minuman isotonik. Kajian klinikal membuktikan individu yang mengambil PD boleh berbasikal selama 30minit tanpa henti jika dibandingkan dengan individu yang hanya minum air dapat berbasikal selama 5 minit.

2. Ia membekalkan 3 jenis karbohidrat bagi tenaga dan stamina.

3. Ia bukan milk booster, atau minuman penambah susu, sebaliknya membantu tubuh kita menjaga kestabilan bendalir agar tidak kekeringan.

4. Ia mengandungi formula karbohidrat unik Shaklee iaitu opticarb yang membekalkan tenaga serta merta. Opticarb ialah rangkaian karbohidrat yang memberikan kita tenaga berterusan tanpa menganggu kestabilan gula dalam darah.

5. Ia bukan saja untuk ibu menyusu/mengandung semasa berpuasa, tapi sesuai untuk semua, terutama yang kerja di tengah panas. Budak2 demam pun elok amik ni sebab biasa la budak2 bila dah demam tak selera makan minum. Ia boleh tolong cegah dehydration tu.










ANDA BERMINAT???

HUBUNGI PN FAIZURA
018.377.0904