Pages

Subscribe:

Sunday, 25 May 2014

5 punca makan ubat/suplemen tak berkesan



Pernah tak korang makan ubat atau vitamin tapi mcm takde kesan?
Atau pun makan vitamin tapi rasa makin teruk pulak.
Ramai customer Shaklee aku tanya soalan2 camtu...
Meh nak share sket kemungkinan punca2nya.




1) Kurang minum air masak
Sebenarnya badan kita perlukan air utk organ2 berfungsi dgn baik. Tapi
ramai yang lebih suka minum air yang bewarna dan berperisa.  Tau tak air manis boleh meningkatkan kepekatan darah. Bila minum air masak byk, penyerapan ubat atau vitamin oleh bdn lebih baik.
Dlm kes Shaklee, ia membebaskan toksin dari tubuh, dan memperbaiki sel-sel yang rosak. Maka air amat diperlukan dalam proses ini, kalau tak korang akan mengalami keadaan yang dinamakan healing crisis. Healing crisis ni mcm bila korang rasa "eh kenapa rasa makin teruk jer lps mkn Shaklee" haaa tu tandanya bdn nak memulihkan sel2 rosak tapi kekurangan air.
Pengambilan supplement adalah dalam bentuk concentrated iaitu kandungan yang sangat pekat. Kekurangan air akan menyebabkan darah menjadi pekat. Sebab tu kena minum air masak byk2. Cuba bygkan korang nak larutkan sekilo gula dgn air sejag dan air segelas. Mana yg mudah larut? Haaa no da mcm basic sains darjah 5 lak. Hehe.
Senang citer minum la air 3 liter sehari. Beli la botol air ada sukatan dan bwk ke mana2 sng takkan lupa.



2. Usus kotor
Bila usus kotor dan tersumbat dgn toksik, ianya menyukarkan proses penyerapan zat makanan, vitamin mahupun ubat dan garam mineral.
Tak ke rugi tu makan mcm2 tapi usus tak boleh nak serap...rugi jer la kan mcm tu. Kalau nak selamat, mulakan dgn proses detox. Produk Shaklee yg blh detox adalah Herblax dan Alfalfa. Agak2 dah clear usus tu baru la start ambik suplemen.


3) Makan vitamin dan ubatan secara berjemaah ataupun serentak
Konon nak senang, telan skali harung ubat2 dan vitamin tapi rupanya tak elok tau utk penyerapan optimum. Sebab bila kita mkn skaligus, akan meningkatkan kepekatan darah kita sekaligus boleh menyebabkan kita rasa pening dan nak pitam. Cuba la mkn dgn timing berbeza.
Lps tu jgn mkn vitamin serentak dgn ubat sebab akan menyebabkan darah bercelaru dan tak dapat menyerap vitamin dengan baik. Paling utama dgr nasihat doktor ikut ubat yg dia dah prescribe terutama yg melibatkan jantung dan darah tinggi. Lps tu mkn Shaklee kemudian.



4. Mkn ubat/vitamin dgn air berkafien mcm teh/kopi/coke
Haaa tlg elakkan telan ubat/vitamin dgn air berkafien, besar harapan sisa buangan keluar menjadi tinja semata. Korang tau tak pengambilan kafien boleh merosakkan vitamin yang sedia ada dalam badan? Apatah lagi yg kita baru nak telan tu. Tak ke membazir jer. Maka pengambilan minum yang berkafien yang tinggi secara berterusan boleh membazirkan vitamin yang kita amalkan selama ini.


5. Kombinasi pengambilan vitamin yg salah.
Kalau salah kombinasi memang sia2 jer...contohnya;

Jangan makan:
-multivitamin (ada zat besi/iron) + susu
-->mengganggu penyerapan zat besi itu sendiri
-vit E + alfalfa
---> mengganggu penyerapan vitamin E oleh tubuh.














0 comments:

Post a Comment